Afbraak en opbouw: marktkwartier west

Op het terrein bij de CENTRALE MARKTHAL in Amsterdam-West stond o.a. een uitgaanscentrum. Alles is daar nu afgebroken om plaats te maken voor een geheel nieuwe wijk. Toen ik daar vorig jaar het half afgebroken gebouw stond te fotograferen hoorde ik een voorbijfietsend meisje tegen een ander meisje zeggen: daar heb ik vroeger veel gedanst. Nog niet zo lang geleden vertelde ik dat op de tiende verdieping van een flat bij het Vondelpark aan de vrouw die daar woont toen ik die markthal in de verte zag. Ik was bij haar om een schilderij dat van haar was gemaakt te fotograferen voor ons tuinblad, en zij vertelde dat zij met haar inmiddels overleden Surinaamse man ook regelmatig daar salsa ging dansen, daar was hij toen echt een ster in en iedereen wilde daarom met hem dansen.
Allerlei werelden bestaan in een grote stad waar je totaal geen weet van hebt. Maar inmiddels is die dancing dus voltooid verleden tijd, zoals je ook aan de volgende foto’s kunt zien. Ik hou van afbraak, is namelijk heel vaak erg fotogeniek. Maar ik hou ook van mooie nieuwbouw-foto’s zoals je die regelmatig in dit blog kunt vinden, zo komt er bijvoorbeeld een blogje aan over de nieuwe wijk Buiksloterham aan het IJ/Noordzeekanaal. De laatste foto’s van dit blog zijn een computersimulatie die er hing van hoe het er uit komt te zien.
Groetjes
René

















